Tworzenie kopii zapasowej plików znajdujących się na naszym komputerze powinno być standardową czynnością wykonywaną przez użytkowników komputerów. Wciąż jednak zdarzają się osoby, które nie wiedzą, co to jest, do czego służy i jak ją zrobić. Przeczytaj artykuł i dowiedz się wszystkich potrzebnych rzeczy, a jeśli posiadasz już wiedzę o tworzeniu kopii zapasowych, uzupełnij ją o kolejne, przydatne informacje.
Tworzenie kopii zapasowej danych, inaczej backup to nic innego jak dodatkowe zabezpieczenie naszych plików. Służy ono do odtworzenia oryginalnych danych w przypadku ich utraty bądź uszkodzenia. Przypadkowe usunięcie plików, działanie wirusa czy fizyczne uszkodzenie komputera – wszystkie te przypadki mogą stwarzać ryzyko utraty ważnych dokumentów czy zdjęć. Jednym z najskuteczniejszych sposobów zabezpieczenia się przed tą przykrą sytuacją jest właśnie tworzenie zapasowej kopii naszych danych, dzięki czemu będziesz mógł je odzyskać. Regularne zapisywanie backupu powinno być stałym nawykiem każdego użytkownika komputera. Dzięki temu unikniesz nieodwracalnej utraty cennych danych czy też korzystania z usług wykwalifikowanych specjalistów do ich odzyskiwania. Przede wszystkim należy pamiętać o tym, że każdy sprzęt ma swoją wytrzymałość i żywotność, w związku z czym są możliwe awarie i ich potencjalne występowanie powinno zawsze być brane pod uwagę. Dlatego też, jeśli cenisz swoje dane i nie chcesz być zmuszony do ich utraty, powinieneś zadbać o zminimalizowanie prawdopodobieństwa tak przykrych skutków poprzez tworzenie kopii zapasowej.
Istnieje wiele sposobów na tworzenie kopii zapasowej danych, dlatego najlepiej poznać ogólne zasady postępowania, a następnie dopasować konkretne możliwości do indywidualnych upodobań i potrzeb. Oto kilka wskazówek, które na pewno ci się przydadzą:
• ilość danych – zastanów się, ile plików chcesz umieścić w kopii zapasowej. Pamiętaj, że jeśli dane o dużej pojemności planujesz przechowywać w chmurze, ich przesłanie i pobranie na dysk zajmie sporo czasu. Cały proces będzie przez to spowolniony i utrudniony. Dyski zewnętrzne mają zaś ograniczoną pojemność, dlatego ważne jest, aby tworzyć kopię zapasową jedynie najpotrzebniejszych i najważniejszych plików;
• bezpieczeństwo – przed umieszczeniem plików w chmurze upewnij się, że usługodawca miejsca na serwerach został porządnie zweryfikowany i sprawdzony. Powinieneś nabrać pewności, że twoje, często poufne dane zostały zlokalizowane w bezpiecznym miejscu. Zapoznaj się również z regulaminem świadczenia usług i dowiedz się, w jakim odstępie czasu jest tworzona kopia zapasowa. Dzięki temu upewnisz się, że wybrałeś właściwą przestrzeń na przechowywanie tak ważnego backupu;
• Ilość kopii – bezpieczeństwo twoich plików znacznie wzrośnie, jeśli utworzysz przynajmniej dwie kopie zapasowe w niezależnych od siebie lokalizacjach. Dzięki temu w przypadku awarii jednego systemu wciąż pozostanie ci drugie źródło danych.
Jak zrobić backup danych? Można tego dokonać na wiele sposobów, a znajdą się rozwiązania zarówno programowe jak i sprzętowe. Przyjrzyjmy się jednym i drugim.
Kopie powinno się wykonywać na dodatkowym dysku. Może to być zarówno drugi dysk w komputerze lub zewnętrzny nośnik.
Zależnie od wielkości kopiowanych danych, może to być pendrive, zewnętrzny dysk twardy o pojemności do 500GB do 4TB, lub płyta CD, DVD, Blu-Ray – jeśli nasz komputer jest wyposażony w napęd optyczny.
Warto zaznaczyć, że w porównaniu do pendrive, dyski przenośne USB 2,5” oferują lepszy stosunek pojemności do ceny, a są przy tym również łatwe i wygodne w użyciu. Można je także schować do szuflady lub sejfu.
Do szybkiego wykonywania dużej ilości danych najlepszy będzie dysk SSD, oferujący kilkukrotnie wyższą szybkość zapisu od dysku magnetycznego HDD.
Jeśli planujemy przechowywać większe ilości danych, można zdecydować się na zestawy wyposażone w dwa dyski twarde – np.: WD My Book Duo oferuje łącznie 16 TB pojemności lub serwery plików NAS, które umożliwia zainstalowanie dwóch, czterech lub większej liczby dysków.
Ciekawą opcją są dyski zewnętrzne powstające właśnie z myślą o tworzeniu kopii zapasowych. Przeważnie do dysku dołączone jest wtedy specjalne oprogramowanie, pozwalające na wykonanie kopii kilkoma kliknięciami, a proces można wykonać również z poziomu aplikacji na telefon.
Spotkać można również dyski zewnętrzne z Wi-Fi oraz ze specjalnym przyciskiem, którego wciśnięcie powoduje utworzenie kopii zapasowej – to bardzo wygodny sposób na zabezpieczenie swoich danych.
Program do backupu danych może wykonywać kopie tylko na polecenie użytkownika, lub robić to automatycznie w czasie rzeczywistym. Może pozwalać na zapisanie i zaszyfrowanie danych na zewnętrznym nośniku, albo na przeniesienie kopii do chmury. Możliwy jest również backup danych na dysk sieciowy, albo na dodatkowy dysk zamontowany w komputerze, przeznaczony na przechowywanie kopii.
Programy zwykle działają w sposób inteligentny. Kopiują tylko te pliki, które zostały utworzone lub zmienione od ostatniego wykonania kopii zapasowej i które znajdują się w wyznaczonych przez nas folderach. Dzięki temu wykonywanie kopii trwa stosunkowo krótko.
Przeważnie nie wykonywana jest kopia plików systemowych, a jedynie tych utworzonych przez użytkownika. Dodatkowo, programy do kopii zapasowych często kompresują dane, co pozwala na zmniejszenie objętości pliku kopii, dzięki czemu potrzeba mniej miejsca na jej przechowywanie.
Do tworzenia kopii zapasowych można wykorzystać np.: Acronis True Image 2020, Acronis True Image 2020 PC/Mac, Cobian Backup, BackBlaze, CrashPlan, iDrive czy EaseUS Todo Backup. Wśród wymienionych pozycji znajdują się programy umożliwiające utworzenie kopii zarówno na nośniku zewnętrznym, jak i tworzące backup danych w chmurze.
Spotkać można również dyski zewnętrzne z Wi-Fi oraz ze specjalnym przyciskiem, którego wciśnięcie powoduje utworzenie kopii zapasowej – to bardzo wygodny sposób na zabezpieczenie swoich danych.
Opcja, o której warto wspomnieć na koniec, to darmowy Microsoft OneDrive lub Google Drive. Chmura, w której możemy przechowywać kilka gigabajtów plików, do których możemy uzyskać dostęp z dowolnego urządzenia obsługującego wymieniony program.
Podobną funkcję pełnić może płatna usługa (abonament) dostępna w internecie, która po zainstalowaniu dedykowanego oprogramowania będzie automatycznie tworzyć kopię wybranych danych w chmurze. Przykładem jest oprogramowanie Xopero Personal Cloud.